![]() |
||||||||
Home | Hulsmann | Imme | Omega | Overige Klassiek | Modern | |||
Postzegels | Links | Vraag & aanbod | Nieuw op deze site | Contact |
Automoto 1910Mijn oudste motor op dit moment is een Automoto uit 1910. Je kunt aan de motor zien dat hij uit de begintijd van de motorhistorie stamt. Hij is nog niet uitgerust met een versnellingsbak en koppeling, maar heeft een directe aandrijving van krukas naar achterwiel dmv. een V-snaar. Om hem te starten moet je de decompresseurhendel inknijpen en wegfietsen. Als je voldoende snelheid hebt kun je de decompresseurhendel loslaten, en als je geluk hebt start hij en rij je al ploffend weg.
De banden lijken geen echter motorbanden, en zijn in ieder geval niet passend voor de velgen. Na montage van een paar passende (zwarte) banden met ouderwets profiel en oppoetsen ziet de motor er zo uit: Op het Nationaal Veteraan Treffen in Woerden in oktober 2017 trok de motor er veel bekijks. Als ik een euro had gekregen voor elke foto die ervan genomen was....
Het is een Franse motor, gebouwd in St. Etienne. In 1895 is Automoto begonnen als producent van fietsen. IN 1899 begon men met de productie van 3-wielers en motorfietsen. In eerste instantie werden eigen motorblokken ingebouwd, of motorblokken van Moser. Later gebruikte men ook blokken van onder andere Zürcher, Chaise, JAP en Villiers. Mijn motor is voorzien van een ééncilinder 4-takt motor van ca. 300cc, gebouwd door Moser in Zwitserland. Een duidelijk kenmerk hiervoor zijn de letters STAS op het motorcarter, een afkorting van St. Aubin Suisse, waar Moser gevestigd was. Overigens lijkt dit blok sprekend op een Zürcher motorblok dat ik in een andere motor gezien heb, en ook Zürcher was gevestigd in St. Aubin. Toeval?
Mijn motor heeft jarenlang in een museum in Zwitserland gestaan. Ik ben nu (begin 2010) bezig om het motorblok te controleren en alle bewegende delen weer gangbaar te maken. De carburateur (een merkwaardig apparaat van onbekend merk) bleek flink verstopt te zitten en een belangrijke schroef te missen, maar dat is inmiddels opgelost. De Bosch magneet vonkt nog prima, in ieder geval zolang hij koud is. Als alles weer goed werkt dan... maar eens proberen.
Het is mijn bedoeling om een kenteken voor de motor aan te vragen en er op te leren rijden. Vervolgens staat deelname aan de Horsepowerrun op het programma. Welk jaar dat wordt zal de toekomst leren.....
|
||||||