Home Hulsmann Imme Omega Overige Klassiek Modern  
  Postzegels Links Vraag & aanbod Nieuw op deze site Contact    
 

Cyclotracteur op Alcyon fiets - 1918

Mijn Cyclotracteur hulpmotor op Alcyon rijwiel uit 1918 geeft duidelijk aan hoe de naam motorfiets ontstaan is. Duidelijk is te zien dat het hier eigenlijk om een fiets gaat, waar een los motorblok op gezet is. De aandrijving gebeurt door middel van een rol, die op de voorband drukt. Waarschijnlijk was Cyclotracteur een van de eerste motortjes dat gebruik maakt van dit principe, dat (veel) later nog met veel succes gebruikt is voor het Berini eitje en natuurlijk de Solex. Daarnaast zijn er in de loop der tijd nog vele andere fabrikanten geweest die rolaandrijving toepasten, soms ook voor een motortje dat onder de trapas gemonteerd werd. Een bekend voorbeeld van de laatste is de Lohman diesel.
In tegenstelling tot de meeste andere rolaandrijvers maakt de Cyclotracteur geen gebruik van een 2-takt maar een 4-takt motortje. De cilinderinhoud is 108cc. De uitlaatklep wordt bediend door een nok, maar de inlaatklep is een zogenaamde automatische klep, ook wel bekend als snuffelklep. De ontsteking wordt verzorgd door een DĂȘesse magneet.
De aandrukkracht van de rol op de voorband kan geregeld worden door het hele motorblok meer of minder naar beneden te drukken. Dit gebeurt met behulp van een ingenieus mechaniek met een grote draaizwengel boven op het stuur. Als het motortje aangedrukt is de kleplichter (die de uitlaatklep opent) intrekken, al trappend vaart maken en dan de decompresseur loslaten. Als het motortje start tuf je vervolgens met een gangetje van rond de 35 km/u verder.
Hier een paar foto's:

Cyclotracteur op Alcyon fiets - 1918

Cyclotracteur op Alcyon fiets - 1918

Cyclotracteur aandrijfrol - 1918
De gietijzeren aandrijfrol

Cyclotracteur aandrukmechanisme      Cyclotracteur aandrukmechanisme
Het mechanisme om het motortje met behulp van de zwengel naar beneden op de band te drukken

De Cyclotracteur werd als complete set verkocht, met het hele stangenstelsel om het geheel op een fiets te bevestigen en een tankje voor op het stuur. Het geheel is zo gemaakt dat het zonder aanpassingen aan de fiets te monteren is, en kan dus ook weer gemakkelijk gedemonteerd worden.
Een nadeel van deze constructie is dat het de fiets nogal topzwaar maakt. Ook al weegt het complete motortje maar 13 kg, het is toch duidelijk voelbaar. Omdat een groot deel van het gewicht aan de linkerkant zit, heeft de fiets ook de neiging om naar links te vallen. Ik ben benieuwd hoe dat rijdt.
Het is mijn bedoeling om tezijnertijd een kenteken aan te vragen. Omdat een bromfiets (voor de wet nog steeds een "rijwiel met hulpmotor") minder dan 50cc cilinderinhoud moet hebben zal het wel een motorfietskenteken gaan worden. En dan te bedenken dat het wat de snelheid betreft waarschijnlijk zelfs een snorfiets (dus zonder helmplicht!) had kunnen zijn....

 

Terug

Naar boven