Home Hulsmann Imme Omega Other Classics Modern  
  Stamps Links Wanted & offered New on this site Contact    
 

EMW R35/3 - 1954

EMW logoDe EMW is eigenlijk een Oost-Duitse variant op de vooroorlogse BMW R35 1-cilinder. De naam EMW staat voor "Eisenacher Motorenwerk", ook duidelijk een variant op BMW (Bayerische Motorenwerke).

De geschiedenis van EMW gaat terug naar het begin van de 2e wereldoorlog. Omdat de geallieerden veel bombardementen uitvoerden op München, waar BMW toendertijd zijn motorfietsen bouwde, werd besloten de motorproductie te verplaatsen naar de vestiging in Eisenach. In deze vestiging werd voor die tijd de Dixi auto gebouwd. Toen aan het eind van de oorlog het duitse grondgebied werd verdeeld viel Eisenach in het deel dat onder Russich beheer stond, het latere Oost-Duitsland. Omdat de Russen behoefte hadden aan transportmiddelen werd opdracht gegeven om de motoren-productie weer op te starten en de motoren naar Rusland te verschepen. De vooroorlogse BMW R35 1-cilinder en de R71 2-cilinder werden toen ongewijzigd geproduceerd, met nog steeds de naam BMW op de tank. In feite waren dit ook BMW's, omdat ze werden geproduceerd met de originele productiegereedschappen van BMW.


Zo zag het er in die tijd uit, een trotse bezitter op zijn R35

De hoofdvestiging van BMW in München lag in het gebied dat onder beheer stond van de Amerikanen, het latere West-Duitsland. Omdat er om het land weer op te bouwen een grote behoefte was aan vervoermiddelen, kreeg BMW na een aantal jaren toestemming om weer auto's en motoren te gaan produceren. Het eiste toen zijn naam terug, waarna de Eisenacher fabriek werd omgedoopt in EMW. In eerste instantie bleef men het blauw/witte embleem van BMW gewoon gebruiken, alleen op het typeplaatje op het frame was de naam EMW te vinden. Later werd een "eigen" embleem gebruikt, waarbij de blauwe vlakjes rood gemaakt waren en de letters "BMW" rond het logo vervangen waren door de tekst "Eisenacher Motoren Werk".

De productie van de R71 (in die tijd aangeduid als M72) werd al snel gestaakt, maar de R35 werd gedurende 10 jaar gebouwd. De officiële typeaanduiding was toen BMW R35/2. In de loop der tijd werden diverse, voornamelijk kleinere, wijzigingen doorgevoerd. In hoofdlijnen is de type-geschiedenis als volgt:

  • Tot 1950 werd de motor ongewijzigd gebouwd, met als type-aanduiding BMW R35/2. Op de motor zat nog het blauw/witte BMW logo, en het typeplaatje op het balhoofd vermeldde als fabrikant "BMW".
  • Vanaf 1950 werd op het typeplaatje "AWTOWELO Werk BMW Eisenach" als fabrikant vermeld.
  • In 1952 werd overgegaan van hand- naar voetschakeling. Vanaf dat moment werd als typeaanduiding BMW R35/3 gebruikt. Het logo was nog steeds blauw/witte, en op het typeplaatje stond "AWTOWELO Werk BMW Eisenach".
  • In 1953 werd het frame voorzien van plunjer achtervering. Vanaf dat moment was de typeaanduiding EMW R35/3, en werd het rood/witte EMW logo gebruikt. Op het typeplaatje stond vanaf dit moment "VEB Eisenacher Motoren Werk Eisenach" als fabrikant.

Mijn eigen motor is een EMW R35/3 uit 1954, dus voorzien van voetschakeling en achtervering en met het rode logo. Het vermelden waard is dat de nummers op frame, motor, versnellingsbak en cardan identiek zijn. Dit betekent dat dit allen nog de originele componenten zijn. Alleen de dynamo heeft een ander nummer, deze is blijkbaar ooit eens vervangen.


Zo heb ik mijn motor ongeveer gekocht, maar dan met minder lak (foto is niet mijn eigen motor)

Ik heb mijn motor gekocht in roestige staat, maar vrijwel compleet. Na demontage in grote delen heb ik het motorblok, de versnellingsbak en de cardan geheel gedemonteerd en gereinigd. Inmiddels is de cilinderkop voorzien van nieuwe klepgeleiders; klepzittingen, kleppen en tuimelaar-lagers zijn allen nog goed. De krukas moet gereviseerd worden, de zuiger (nog steeds de originele maat!) en alle lagers moeten vervangen worden. In de versnellingsbak hoeven alleen de lagers vervangen te worden, en de cardan kan zo weer gemonteerd worden.

Het rijwielgedeelte moet nog geheel gerestaureerd worden. Op dit moment lijkt al het plaatwerk nog goed te zijn, maar ik moet afwachten hoe het er na het stralen uitziet. Een flinke aderlating wordt het chroomwerk, dat compleet vernieuwd moet worden. Inmiddels heb ik al wel een nieuwe accu naar origineel model (inclusief fabrikanten-sticker!).

Alles bij elkaar nog flink wat werk dus. Door de aanschaf van mijn andere oude motoren is er de laatste paar jaar niets meer aan de EMW gedaan. De hoogste tijd om weer eens aan de slag te gaan!


Zo moet ie worden!

Back

Top