Home Hulsmann Imme Omega Other Classics Modern  
  Stamps Links Wanted & offered New on this site Contact    
 

My Spartas
Brand history
Sparta advertisements
Sparta brochures
Sparta gadgets

Mijn Sparta's

Als liefhebber van Nederlandse motoren mag het grootste Nederlandse motormerk natuurlijk niet in mijn verzameling ontbreken. En dan heb ik het natuurlijk over Sparta.

Volgens de laatste schatting van de Sparta Motorclub heeft Sparta in totaal ongeveer 26130 motorfietsen gebouwd in de jaren 1931 tot en met 1960. Hoogtepunten met meer dan 1000 stuks per jaar waren de jaren 39 en 40, en 49 tot en met 56.
Van alle motoren werden er ruim 5000 geëxporteerd, en dat betekent dat er ruim 21000 stuks in Nederlandse verkocht zijn. Daarmee is Sparta veruit het grootste Nederlandse motormerk, op zeer ruime afstand gevolgd door Eysink, Hulsmann, Batavus en DMF.
Sparta motoren werden behalve in Nederland ook verkocht in België, Indonesië en Zweden (onder de naam "Svecia"). Daarnaast werden er ook incidenteel motoren geleverd naar landen als Zuid-Afrika, Brazilië, Engeland, Ierland, Portugal, Thailand, Curaçao, Zwitserland, Cyprus, Malta, Guatemala, Israël.
Op een aparte pagina is meer te vinden over de historie van Sparta.

Mijn eerste Sparta kocht ik in 2019. Ik wilde er een met een Victoria motor, omdat ik in mijn Hulsmann motoren al voldoende Villiers motorblokken had. Omdat ik het laatste Sparta model met Victoria motor, de SL met het plaatframe, niet echt mooi vind viel mijn keus daarom op de NL met buizenframe en plunjer achtervering.
Uiteindelijk vond ik er een in fraai gerestaureerde staat:

Sparta NL250 1954 met Victoria KR26 motorblok

Meer info over deze motor vind je hier.

Na aanschaf van de motor ben ik meteen lid geworden van de Sparta Motorclub, en ben ik ook gaan meerijden met de clubritten. Tijdens de vele clubritten raakte ik meer en meer onder de indruk van de Sparta motoren met het 250 cc JLO twin motorblok.
De modernere vormgeving van het plaatframe vind ik minder mooi dan de ouderwetse buizenframes, maar het motorblok is indrukwekkend. Hoewel het opgegeven vermogen van de twin met 15.1 pk bij 6000 toeren per minuut niet veel hoger is dan van de NL met Victoria KR26 blok (14 pk bij 5200 tpm) is het karakter heel anders. De twin is veel feller, en lijkt duidelijk sneller te accelereren. En... hij maakt een prachtig geluid, het klinkt haast als een racemotor!
Toen mijn Sparta Victoria eens kuren had moest ik bij de clubritten terugvallen op mijn trouwe groene Hulsmann, en hoewel niemand in de club daar bezwaar tegen maakt (ok, er kan wel eens een grap over gemaakt worden...) gaf het toch het gevoel dat ik op de clubritten eigenlijk met een Sparta moest rijden.
Eén en één is twee, en daarmee was de wens geboren om zelf ook een Sparta Twin te bezitten!

In het najaar van 2021 hoorde ik dat er binnen de club een fraai gerestaureerde twin met gereviseerd motorblok aangeboden werd. Echt iets voor mij. Dus de knoop doorgehakt en de motor op basis van de foto's aangeschaft:

Sparta Twin 1957 met 250cc JLO 2-cilinder motorblok

Meer info over deze motor vind je hier.

In 2025 liep ik voor wat onderdelen en olie binnen bij JV Motors in Zwartsluis. Daar stond een hele mooie Sparta met 200cc Villiers motor uit 1950. Nog vrijwel geheel zoals door de fabriek afgeleverd: met het geveerde pan-zadel in plaats van de latere rubber zadels, de korte Lucas koplamp, het spiegeltje aan de voorvork, gereedschapstrommeltje onder de tank en als bonus de fraaie halfronde Smiths snelheidsmeter, die indertijd als accessoire (tegen meerprijs) geleverd werd! Helaas niet met een verchroomde tank, zoals origineel, maar je kunt niet alles hebben... En omdat de modellen uit 1949 en 1950 identiek zijn, is zo'n 50-er ook mooi voor de Elfsteden Oldtimer Rally, waar de leeftijdsgrens bij 1949 ligt.

Maar omdat ik al zoveel motoren had leek aanschaf niet echt verstandig. Na een flinke tijd twijfelen, waarin de motor nog altijd niet verkocht was, ben ik nog maar eens gaan kijken of ik hem nog steeds mooi vond. En ja hoor... Uiteindelijk de knoop doorgehakt en nu staat ook deze motor dus bij mij thuis:

Sparta 1950 met 200cc Villiers motorblok

Meer info over deze motor vind je hier.

Grappig detail is dat al deze 3 motoren voordat ze bij mij kwamen in bezit waren van andere leden van de Sparta Motorclub.

Back

Top