Home Hulsmann Imme Omega Other Classics Modern  
  Stamps Links Wanted & offered New on this site Contact    
 

Koehler Escoffier KLS 4 LSA - 1938

Ik heb een Koehler Escoffier 350cc kopklepper. Het is een motor uit de "L" serie van Monet Goyon en Koehler Escoffier samen. Omdat dit een Koehler is staat er een K voor de eerste L in de typeaanduiding. De "S" geeft aan dat het een kopklepper is, en de 4 dat het een 350cc is. De tweede L geeft aan dat het het type De Luxe is, wat te zien is aan de lange aluminium kettingkast aan de linkerzijde van het blok. Het achtervoegsel "SA" tenslotte is een afkorting van "suspension arrière", Frans voor achtervering. Dit type is voor het eerst gebouwd in 1938 (ook het bouwjaar van mijn motor) en vrijwel ongewijzigd geleverd tot een aantal jaren na de 2e wereldoorlog.

Op dit moment is de motor niet rijklaar. Na de restauratie schijnt de motor in een museum in Frankrijk gestaan te hebben, en daarna heeft ie waarschijnlijk nooit meer gelopen. Voorlopig blijft de motor zo, omdat ik bezig ben met mijn andere klassiekers. Als die klaar zijn komt deze aan de beurt. Dat geeft me mooi de tijd om wat meer informatie over de motor te vinden, want op dit moment weet ik er nog niet veel van.

Mijn eigen Koehler Escoffier KLS-4 LSA

Toen ik de motor in 2003 kocht zei de verkoper dat er geen kenteken meer bij was. Na de aankoop bleek dat het, mede door enkele wijzigingen in de Nederlands regelgeving rond kentekens, daardoor wel moeilijk zou worden om een Nederlands kenteken te verkrijgen. Niet zo mooi dus, op zo'n motor wil je tenslotte wel kunnen rijden. Omdat de motor voorlopig toch op zijn beurt moet wachten besloot ik om er voorlopig maar geen probleem van te maken, dat kan altijd later nog.

In 2005 ben ik in contact gekomen met 2 Monet Goyon/Koehler Escoffier enthousiastelingen. Zij hebben me aan wat meer informatie geholpen, en in de e-mail correspondentie kwam ook het ontbreken van het kenteken aan de orde. Toen ik een van hen, een Fransman, vroeg of het mogelijk was om aan een kopie van het Franse kenteken ("Carte Grise") te komen kreeg ik een goed advies wat te doen. Toen ik aangaf dat telefoneren in het Frans wel wat lastig is, bood hij belangeloos aan om voor mij te gaan informeren. Dat is nog eens een mooi aanbod!
Na een aantal telefoontjes had hij de laatste Franse eigenaar te pakken, en die vond met enig zoeken zowaar het originele kenteken weer terug. Samen met de overdrachtspapieren moet dit het mogelijk maken om zonder problemen een Nederlands kenteken te krijgen. Dat is een hele zorg minder. Bedankt Eric!!
N.B. Inmiddels (2010) zijn de regels in Nederland alweer zo gewijzigd dat het voor oldtimers geen probleem meer is om een kenteken te krijgen als er geen originele papieren meer bij zijn. Desondanks is het natuurlijk ontzettend leuk om ook het originele Franse kenteken bij deze motor te hebben!

Het originele Franse kenteken
De originele Carte Grise

Inmiddels heb ik ook wat meer informatie verzameld. Ik heb een uitgebreide beschrijving van de hele MG/KE "L-serie", waaruit onder andere de exacte typeaanduiding te herleiden is.
Op internet zijn wel wat gegevens te vinden over de diverse MG/KE modellen, maar dit is zeer summier. Ook heb ik uit een serie kaarten met beschrijvingen van oldtimer en klassieke motoren een kaart met een beschrijving + afbeelding van een MG 500cc uitvoering.
Het is een begin, maar nog niet echt veel. Ik zou graag nog beschikken over meer informatie mbt. het motorblok en de versnellingsbak, zoals tekeningen en onderhouds- of montagehandleidingen. Alle informatie is dus welkom, mail me alsjeblieft als je iets weet!

 

Back

Top