Home Hulsmann Imme Omega Overige Klassiek Modern  
  Postzegels Links Vraag & aanbod Nieuw op deze site Contact    
 

Motobécane B3c - 1931

Volgens het typeplaatje op het frame is mijn eigen motor van het type B3c. Hij is waarschijnlijk uit 1931, maar dat is niet op het typeplaatje aangegeven. De typeaanduiding geeft aan dat de motor is uitgerust met de eigen Motobécane "monoblok" motor (= B-type) met een inhoud van 250cc (= 3, voor 3 pk) en met kopkleppen (= c, van culbutée). Op dit moment zit er echter een zijklepblok in, zodat het eigenlijk een B3 (zonder c) is. Dat de motor origineel een c-type is is ook te zien aan de afmetingen van de remmen, die bij de kopklepper groter waren dan bij de zijklepper. Waarschijnlijk is het blok ooit eens vervangen. Het motornummer is hoger dan van de originele motor, wat doet vermoeden dat het blok van latere datum is. Dat is ook te zien aan een aantal details van het blok, zoals het ontbreken dan de regelbare smering. Deze voorziening, die in eerste instantie altijd op het B-blok zat, is waarschijnlijk later weggelaten uit bezuiniging.

Eigen B3c met zijklepblok
Mijn eigen Motobécane met zijklepblok

Inmiddels heb ik een kopklepblok van iemand over kunnen nemen. Helaas is dit een 350cc uitvoering, die een 15mm langere slag heeft. Hierdoor is de cilinder 7.5 mm hoger dan van de 250cc, waardoor het blok net niet in het frame past.
Aan een oplossing daarvoor wordt gewerkt, dus over enige tijd is de motor misschien weer met zijn originele uiterlijk te zien! Dat zal nog wel een flinke tijd duren, want de conditie van het blok is slecht dus een totale revisie is nodig. Zo zijn de kleppen, hun geleiders en zittingen versleten. Omdat de inlaatklepzitting direct in de kop gemaakt is moet deze uitgefreesd worden en vervangen door een losse zitting. Niet bepaald een werkje voor de doe-het-zelver! De rest van de klepbediening vertoont ook ernstige slijtage en moet opgelast en op maat geslepen worden. Ook de zuiger moet vervangen worden, en de krukas wil graag gereviseerd worden. Kleinste probleem is nog dat de ontsteking opnieuw gewikkeld moet worden.
Ook heb ik nog de bijbehorende 2 uitlaten nodig, als je wat voor me hebt hoor ik dat graag! Ook een originele Alternovi dynamo staat nog op mijn verlanglijstje, alhoewel die niet echt nodig is om te kunnen rijden.

350 cc Culbuteeblok
Het 350cc kopklepblok. Er zit nog wel wat werk aan....

En zo moet zo'n kopklepper er dan uitzien (in dit geval een Motoconfort T4c, dus een 350cc):

Motoconfort T4c 350cc kopklepper

Het is duidelijk te zien dat er door het veel hogere blok maar heel weinig ruimte over is tussen de cilinderkop en het frame. Bij de B3c is dat ongeveer 3 mm! Er moet zelfs een soort omhoogstaande deuk in de tankbodem zitten omdat de tuimelaars anders de tank raken!

In Moto Revue, 19e jaargang, nummer 437 van 25 juli 1931 zijn de, toen nieuwe, Motobécane types B3c en B4c beschreven. Vergeleken met een hedendaagse test is dit verhaal erg technisch en geeft het weinig informatie over hoe het rijden op de motor is. Uiteraard wel heel leuk om te hebben, en er staan ook een aantal afbeeldingen bij van hoe de motor in die tijd origineel was! Waardevol voor restauraties dus.
Hieronder staan kleine weergaven van het "essai". Klik hier voor een grotere weergave (totaal ca. 425 kB).

Test Moto Revue 1931, deel 2

Test Moto Revue 1931, deel 2

Inmiddels ben ik ook in het bezit van een origineel onderdelenboek uit 1932 van de B-serie in zijklep uitvoering, met een kopie van de bijbehorende prijslijst (zie de pagina met documentatie). Een blik daarin leert dat de onderdelen toen relatief gezien zeker niet goedkoper waren dan nu.
Zo kostte een complete Alternovi dynamo toen 225-275 Francs, een magneetontsteking 420 Francs en een M-20-D carburateur 200 Francs. Met de laatste wisselkoers van de Franse Franc is dat toch respectievelijk zo'n 40, 65 en 32 Euro. Als je dan bedenkt dat dit prijzen van bijna 85 jaar geleden zijn, dan zijn deze onderdelen nu (als je ze al kunt kopen!) eigenlijk niet eens zo duur. Als ik iets moet kopen denk ik daar overigens wel anders over....

Motobécane B3c documentatie

 

Terug

Naar boven