![]() |
||||||||
Home | Hulsmann | Imme | Omega | Overige Klassiek | Modern | |||
Postzegels | Links | Vraag & aanbod | Nieuw op deze site | Contact |
Sparta Twin - 1957Na aanschaf van mijn Sparta NL250 met Victoria motorblok ben ik meteen lid geworden van de Sparta Motorclub. Tijdens de vele clubritten raakte ik meer en meer onder de indruk van de Sparta motoren met het 250 cc JLO twin motorblok. In het najaar van 2021 hoorde ik dat er binnen de club een fraai gerestaureerde twin met gereviseerd motorblok aangeboden werd. Echt iets voor mij. Dus de knoop doorgehakt en de motor op basis van de foto's aangeschaft. Hier een paar foto's hoe hij er bij aankoop uitzag: Een hele nette motorfiets. Alle chromen onderdelen nieuw of opnieuw verchroomd, en goed spuitwerk.
Helaas had hij na de restauratie een paar jaar onder minder goede omstandigheden moeten overleven, waardoor er al weer wat kleinere dingen minder fraai geworden waren. Ook bleek de voorrem vrijwel niet te werken, omdat olie uit de voorvork (mogelijk in combinatie met overmatig vet uit de wiellagers) de rem ernstig vet had gemaakt. En omdat de Sparta motoren toch al berucht zijn vanwege hun matige remmen is het toch wel fijn als dat soort dingen 100% in orde is. Omdat ik weinig tijd had om aan mijn motoren te werken heeft het tot het najaar van 2022 geduurd voor ik aan de Sparta Twin kon beginnen. Ik heb de hele motor van voor tot achter doorgelopen en technisch 100% en zoveel mogelijk als origineel gemaakt. Niet moeilijk te raden wat er zou gebeuren als ik hier mee was gaan rijden. De vraag is niet of hij zou breken, alleen wanneer...... Bij verdere inspectie bleken er nog diverse schakels met scheurtjes te zijn, en sommige schakels waren op de scheuren al wat open gebogen: Op een deel van de kettingschakels staat "Duckworth USA" ingeslagen. Wat Googlen gaf me de indruk dat deze kettingfabrikant al lang niet meer bestaat. Het is dus blijkbaar een oude ketting, die bij de restauratie niet vervangen was. Verkeerde zuinigheid, een nieuwe ketting kost nog geen 25 euro! De bedoeling is dat hij na de winter klaar is voor het nieuwe rittenseizoen. Ik zal dan nog een paar betere foto's maken om de uiteindelijke staat te laten zien. Ben benieuwd hoe hij rijdt! Zoals altijd vind ik het ook leuk om originele documentatie bij de motor te hebben. Dus goed rondkijken op beurzen en Marktplaats om er een te vinden. In Hardenberg vond ik een originele handleiding, helaas niet in zo'n nette staat als deze: Op een andere beurs vond ik in een bak met diverse motordocumentatie een stapeltje getypte blaadjes, met 2 nietjes bij elkaar gehouden. Bovenaan stond "Voorlopige handleiding voor de I.L.O. 250 Twin", en daaronder een lijst met technische gegevens. Interessant, ook de Sparta handleiding begint met een overzicht van de technische gegevens. En ja hoor, op pagina 3 staat "Wenken betreffende het rijden en onderhoud van de Sparta 250 cc model 1955"! Die kon ik dus niet laten liggen.
Thuis vergeleken met de gedrukte handleiding, en de tekst bleek volledig identiek. Alleen de afbeeldingen ontbreken, en het is duidelijk dat dit document gewoon op een typemachine gemaakt is. Waarschijnlijk is het wel een kopie, en geen echt getypt exemplaar, want er is aan de achterzijde van het papier geen spoor van inslag van de letters van de typemachine te zien. |
||||