Home Hulsmann Imme Omega Overige Klassiek Modern  
  Postzegels Links Vraag & aanbod Nieuw op deze site Contact    
 

SBS-schakelsysteem

Een van de meest opvallende kenmerken van de Victoria Swing is het schakelsysteem. Dit werd door Victoria SBS genoemd: Swing-Blitz-Schaltung, vertaald de Swing-bliksem-schakeling.
De schakeling werkt volgens het zogenaamde "trekspie" principe. Hierbij wordt het ingeschakelde tandwiel op de holle as gefixeerd door middel van kogels, die half in gaten in de as zitten en half in kuiltjes in het tandwiel. Normaal worden de kogels door hun ronde vorm naar binnen gedrukt, waardoor het tandwiel vrij om de as kan draaien.
In de holle as zit de zogenaamde trekspie, een staaf met een verdikt uiteinde. Dit uiteinde drukt de kogels vanuit de as naar buiten in het tandwiel, waardoor het tandwiel op de as gefixeerd wordt. Door nu deze "spie" heen en weer te trekken kunnen de verschillende versnellingen ingeschakeld worden.

Op zich is dit schakelmechanisme niet zo bijzonder, het is bijvoorbeeld ook in Zündapp brommers jarenlang gebruikt. Het bijzondere bij de Swing is dat de bediening elektrisch gebeurt! Het andere uiteinde van de trekspie bevindt zich in een pakket van 4 spoelen - één voor elke versnelling. Door de spoel van de gewenste versnelling elektrisch te bekrachtigen wordt de trekspie automatisch in de juiste positie getrokken.
De vrijloop bevindt zich tussen de 1e en 2e versnelling, en wordt ook elektrisch ingeschakeld. Hoe dit gebeurt heb ik nog niet precies kunnen ontdekken, maar waarschijnlijk worden hiervoor zowel de 1e als 2e spoel bekrachtigd waardoor de trekspie de middenpositie tussen 1e en 2e versnelling inneemt.

In de volgende tekening is het principe van de SBS schakeling weergegeven:

Schematische weergave van de elektromagnetische bediening

De bediening van dit systeem gebeurt met behulp van een knoppenkastje links op het stuur:

De bedieningsknoppen van de schakeling

Helaas zijn de knoppen nogal klein, wat al snel leidt tot bedieningsfouten. Als de berijder daardoor per ongeluk in plaats van de 4e versnelling de 1e inschakelde, kon het gebeuren dat de trekspie zich niet door de rubberen eind-dop in het carterdeksel liet stoppen, en zo uit het motorblok vloog!

 

Terug

Naar boven