SBS-schakelsysteem
Een van de meest opvallende kenmerken van de Victoria Swing is het schakelsysteem. Dit
werd door Victoria SBS genoemd: Swing-Blitz-Schaltung, vertaald de
Swing-bliksem-schakeling.
De schakeling werkt volgens het zogenaamde "trekspie" principe. Hierbij wordt
het ingeschakelde tandwiel op de holle as gefixeerd door middel van kogels, die half in
gaten in de as zitten en half in kuiltjes in het tandwiel. Normaal worden de kogels door
hun ronde vorm naar binnen gedrukt, waardoor het tandwiel vrij om de as kan draaien.
In de holle as zit de zogenaamde trekspie, een staaf met een verdikt uiteinde. Dit
uiteinde drukt de kogels vanuit de as naar buiten in het tandwiel, waardoor het tandwiel
op de as gefixeerd wordt. Door nu deze "spie" heen en weer te trekken kunnen de
verschillende versnellingen ingeschakeld worden.
Op zich is dit schakelmechanisme niet zo bijzonder, het is bijvoorbeeld ook in Zündapp
brommers jarenlang gebruikt. Het bijzondere bij de Swing is dat de bediening elektrisch
gebeurt! Het andere uiteinde van de trekspie bevindt zich in een pakket van 4 spoelen -
één voor elke versnelling. Door de spoel van de gewenste versnelling elektrisch te
bekrachtigen wordt de trekspie automatisch in de juiste positie getrokken.
De vrijloop bevindt zich tussen de 1e en 2e versnelling, en wordt ook elektrisch
ingeschakeld. Hoe dit gebeurt heb ik nog niet precies kunnen ontdekken, maar
waarschijnlijk worden hiervoor zowel de 1e als 2e spoel bekrachtigd waardoor de trekspie
de middenpositie tussen 1e en 2e versnelling inneemt.
In de volgende tekening is het principe van de SBS schakeling weergegeven:

De bediening van dit systeem gebeurt met behulp van een knoppenkastje
links op het stuur:

Helaas zijn de knoppen nogal klein, wat al snel leidt tot bedieningsfouten. Als de
berijder daardoor per ongeluk in plaats van de 4e versnelling de 1e inschakelde, kon het
gebeuren dat de trekspie zich niet door de rubberen eind-dop in het carterdeksel liet
stoppen, en zo uit het motorblok vloog!
|