Home Hulsmann Imme Omega Other Classics Modern  
  Stamps Links Wanted & offered New on this site Contact    
 

My Hulsmann mania
Brand history
Overview of all Hulsmann models
Hulsmann advertisements
Hulsmann brochures
Old Hulsmann pictures
Written about Hulsmann
Patented Hulsmann ball bearing front forks

Hulsmann 125cc - 1939

Sinds kort ben ik ook in het bezit van een vooroorlogse Hulsmann. Dit is de eerste motorfiets die Hulsmann officieel gebouwd heeft. Mijn Hulsmann met 74cc Sachs blok uit 1932 is wel opgebouwd met een Hulsmann frame en voorvork, maar is zo goed als zeker geen standaard Hulsmann product.
De 125cc Hulsmann werd in 1939 gepresenteerd als motor in de categorie "onder de 60 kg". Onder deze limiet hoefde voor een motorfiets geen personele belasting betaald te worden, en dat was blijkbaar zo belangrijk dat de fabriek dat ook in zijn folders vermeldde:

Kleurenfolder Hulsmann 125cc - vooroorlogs

In deze folder worden de speciale voordelen van deze motor al apart belicht (zie de afbeeldingen in de rechter kolom): de verstelbare voetsteunen, nastelbare voorvork, verstelbaar stuur en het solide bagagerek. En dat alles voor slechts 260,- gulden!
In de introductieperiode verscheen er in het weekblad Motor ook een verslag van een bezoek aan de Hulsmann fabriek. Daarin wordt beschreven hoe vrijwel alle onderdelen, met uitzondering van het Villiers motorblok, door Hulsmann zelf gemaakt werden. Een herdruk van dit verslag is ook gebruikt in een folder, waar ik een origineel exemplaar van heb.

Hier 2 foto's van mijn motor:

Hulsmann 125cc 1939

Hulsmann 125cc 1939

De motor is door de vorige eigenaar gerestaureerd. Hij is helaas niet helemaal in originele staat. De belangrijkste afwijkingen zijn:

  • De tank is niet verchroomd maar zilverkleurig gespoten. Hetzelfde geldt voor de uitlaten
  • De uitlaatdempers zijn niet het originele model. Ze horen wel van het "deegrol" model te zijn, maar veel slanker dan deze.
  • Het bagagerek is nagemaakt, en van een iets verkeerd model. De schuine buizen horen parallel te lopen, waardoor de bovenkant van het rek iets korter wordt.
  • Onder de tank hoort aan de voorste framebuis een cilindrisch gereedschapstrommeltje te zitten.
  • Het originele achterlicht is veel kleiner, slechts ca. 4 cm in doorsnede.
  • De bedieningshendels aan het stuur zijn niet origineel.

Kort na aankoop van mijn 1939 Hulsmann vond ik ineens een 2e exemplaar! Nog niet gerestaureerd, maar ooit eens met de kwast overgeschilderd.
Omdat deze iets completer is dan de andere, en bovendien voorzien van de nodige oude papieren (waaronder het linnen kenteken), heb ik die ook gekocht. Mijn bedoeling is om dit exemplaar weer helemaal in nieuwstaat terug te brengen.
Hier zijn ze dan samen:

2 stuks Hulsmann 1939

Inmiddels heb ik de eerste van de 2 voorzien van het gereedschapstrommeltje van de 2e, de uitlaten opnieuw zwart met zilver gespoten (waardoor ze meer op het origineel lijken) en een kleiner achterlicht gemonteerd dat meer op het origineel lijkt. Verder nog wat kleine dingetjes in orde gemaakt (oa. het licht dat het niet deed) en nieuwe banden gemonteerd. Vervolgens naar de RDW geweest en zonder problemen een nieuw (oldtimer) kenteken gekregen. Dus nu: rijden maar!

Op de oude Hevea voorband was een leuk detail te vinden in de vorm van een veiligheidswaarschuwing:

Hevea motorband met waarschuwing

Voor meer informatie over de historie van het merk Hulsmann klik hier.

 

Back

Top