Home Hulsmann Imme Omega Other Classics Modern  
  Stamps Links Wanted & offered New on this site Contact    
 

My Hulsmann mania
Brand history
Overview of all Hulsmann models
Hulsmann advertisements
Hulsmann brochures
Old Hulsmann pictures
Written about Hulsmann
Patented Hulsmann ball bearing front forks

Nationaliteitsbewijs van mijn Hulsmann 125cc

Bij mijn groene Hulsmann 125cc De Luxe uit 1951 zat nog het originele "Nationaliteitsbewijs", gedrukt op linnen. Dit document was destijds vereist om te kunnen aantonen dat een voertuig van Nederlandse afkomst was, of op legale wijze geïmporteerd. Bij het binnenkomen van Nederland uit het buitenland werd door de Douane gecontroleerd of er inderdaad een Nationaliteitsbewijs voor het voertuig voorhanden was.
Ter identificatie van het voertuig staan op het nationaliteitsbewijs motor- en framenummer vermeld. Geen kentekennummer, omdat in die jaren nog geen voertuig-gebonden kentekens bestonden in Nederland. In plaats daarvan gaf de provincie aan eigenaren van een auto of motor een perssons-gebonden kenteken af, beter bekend als het "provinciekenteken". Pas in 1952 werden de landelijke voertuigkentekens ingevoerd.
Het nationaliteisbewijs van mijn Hulsmann is uitgeschreven op 17 december 1951, door de douane in Schiedam. Dit betekent waarschijnlijk dat het bewijs al door de fabriek is aangevraagd, aangezien de eerste eigenaar van deze motor in Noord Holland woonde (te zien aan de kentekenplaat met de letters GZ die bij aankoop nog voor op mijn motor zat).

Nationaliteitsbewijs Hulsmann 125cc

 

 

Back

Top