Home Hulsmann Imme Omega Overige Klassiek Modern  
  Postzegels Links Vraag & aanbod Nieuw op deze site Contact    
 

Mijn Hulsmann manie
Merkhistorie
Oude Hulsmann foto's
Hulsmann advertenties en model-ontwikkeling
Hulsmann folders
Geschreven over Hulsmann
Gepatenteerde Hulsmann kogellager voorvork

Oude Hulsmann foto's

De Hulsmann Rijwielfabriek werd in 1902 opgericht door Johan Dirk Hulsmann:

Johan Dirk Hulsmann, oprichter van de Hulsmann Rijwielfabriek

Originele fabrieksfoto van de eerste Hulsmann motorfiets:

Hulsmann 125cc 1939 fabrieksfoto

Hulsmann 125cc 1939 fabrieksfoto

Hulsmann 125cc 1939 - foto van het weekblad Motor

In het Weekblad Motor in in augustus 1939 een verslag geschreven van een fabrieksbezoek bij Hulsmann, naar aanleiding van het verschijnen van de eerste Hulsmann motorfiets. Bij dat verslag is een foto afgedrukt die sterk lijkt op de laatste foto hierboven, maar onder een iets andere hoek genomen. Zeer waarschijnlijk hoort die foto ook bij de bovenstaande serie foto's.

Janus van Ginneke op zijn voor-oorlogse Hulsmann 125cc:

Janus van Ginneke op Hulsmann 125cc 1939

Fabrieksfoto's van het eerste na-oorlogse Hulsmann type, de 125cc. Aangezien de afgebeelde motor de voorvork met glijbussen heeft, moet de foto genomen zijn eind 1950 of in 1951.

Hulsmann fabrieksfoto van het 125cc model

Hulsmann fabrieksfoto van het 125cc model

Foto van een aantal Hulsmann medewerkers, gezeten op motoren. De foto is genomen voor de Hulsmann fabriek, en is ter beschikking gesteld door de heer Foncke:

Hulsmann fabriek ca. 1951

Gelet op de details van de motorfietsen zal deze foto waarschijnlijk gemaakt zijn in 1950.

Onderstaande foto komt uit het boek "Schiedam langs de straat" (H.Kiela, uitgeverij De Drie Glazen te Vlaardingen, 1997):

Foto voor de Hulsmann fabriek

De foto toont het voltallige personeel, zittend op Hulsmann motoren. De motoren zijn van het standaard model, met een "baltoeter" rechts op het stuur.
De foto zou volgens het boek genomen zijn voor de Hulsmann fabriek aan de Buitenhavenweg, omstreeks 1954. Gezien de uitvoering van de motoren moet dit echter 1950 of 1951 zijn. Dat is te zien aan een aantal zaken:

  • De voorvork is het type met kogellagers. Dat is te zien aan de verchroomde onderzijde van de vork met metalen stofkappen. De kogellagervork is alleen voor de eerste motoren na de oorlog gebruikt, en al snel vervangen door een meer conventionele vork met glijbussen. De nieuwe vorken waren aan de onderzijde gelakt en voorzien van harmonica-rubbers.
  • Ook de bevestiging van de koplamp is verschillend op de 2 vorken. Bij de kogellagervork hangt de lamp aan 2 verchroomde stangen, die vanaf de kroonplaat schuin naar beneden lopen. Bij de glijbussenvork zitten er 2 "normale" lamporen aan de vorkbuizen vastgelast.
  • Ook de nummerplaat op het voorspatbord wijst op 1951 of eerder, omdat sinds de invoering van het landelijke kenteken (ergens in 1951) de voorste plaat niet meer verplicht was.
  • Het bagagerek en de bevestiging van het voorspatbord zijn gemaakt uit ronde buis. In 1952 is men deze delen van geperst plaatstaal gaan maken.

Volgens de begeleidende tekst in het boek was de Hulsmann directie wel streng. Zo was roken op het werk verboden, ook op de WC. De voorman ging regelmatig bij de WC's ruiken om te zien of dit verbod werd nageleefd. Wie te laat op het werk verscheen kreeg ook een boete van 25 cent (wat in die tijd veel was). Daareentegen werd 25 jaar trouwe dienst bij Hulsmann beloond met een gratis motor!

De volgende foto uit 1950 toont de Heer van de Kooij uit Vlaardingen, gezeten op zijn Hulsmann. Deze motor is uitgerust met de kogellager voorvork, en moet dus een van de eerste na-oorlogse Hulsmannen zijn.

Hr vd Kooij op 125cc Hulsmann

Op de volgende foto's uit juni 1951 zit de Heer van de Kooij op een Hulsmann met hetzelfde kenteken, maar nu met een voorvork met glijbussen. Hoogst waarschijnlijk is het nog steeds dezelfde motor met een nieuwe vork, want hij zou maar 1 motorfiets in zijn bezit gehad hebben. Omdat de kentekennummers in die tijd gebonden waren aan een persoon, en niet aan een voertuig, is dit echter niet zeker.
Het stuur is nog van het Amal-type, dat oorspronkelijk op de kogellagervork gebruikt werd. De koplamp zit echter met lamporen aan de vork vast, en niet meer met de oude bevestigingsstangen. Op de 2e foto lijkt het alsof de kettingbescherming nog het smalle, rechte type is dat bij de types met lager-vork hoort, en ook het achterlicht is het Miller-type dat daar bij hoort.

Hr vd Kooij op Hulsmann 125cc

Hr vd Kooij op Hulsmann 125cc

De motor van de Heer van de Kooij tijdens een vakantietrip, op de Børsen kade in Kopenhagen, in juni 1952. De motor is hier voorzien van een grote NL-plaat, die ook op de foto's uit 1951 te zien is. Op latere foto's is deze plaat niet meer te zien.
Overigens lijkt de motor hier voorzien te zijn van het nieuwere, schuin aflopende kettingscherm dat bij de latere typen hoorde. Het stuur en achterlicht zijn nog wel die van de uitvoering met kogellagervork.

Hulsmann 125cc van Hr vd Kooij op de kade in Kopenhagen

Heer van de Kooij als militair in 1952. Hier is duidelijk het nieuwe type kettingscherm te zien.

Hr vd Kooij op Hulsmann 125cc

Hr vd Kooij op Hulsmann 125cc

Foto van de motor van Pim Hulsmann op een vakantietripje. Gezien de NL-plaat is dit waarschijnlijk een buitenlandse reis geweest. Aangezien er een duo-zadel gemonteerd is werd de motor waarschijnlijk bereden met passagier en een flinke hoeveelheid bagage - en dat met 4 pk!
De motor is waarschijnlijk uit 1950 of 51, gezien het leren zadel. De motor heeft de valbeugel die op het De Luxe model hoort, maar lijkt verder het standaard model te zijn. Dit is te zien aan het vlakke (Amal) stuur, het ontbreken van de onderste kettingbescherming en de zwarte velgen. De baltoeter van het standaard model is weer niet te zien. Duidelijk herkenbaar is het Hella achterlicht (zonder remlicht), in plaats van de Miller achterlichten van de eerdere types met kogellagervoorvork.

Hulsmann 125cc van Pim Hulsmann op vakantie

De volgende foto toont een opvallende reclame actie van Willy van Gent (zie de naam naast het achterwiel), die distribiteur van Hulsmann was. De foto is gemaakt voor de ingang van Diergaarde Blijdorp in Rotterdam. De motor is het standaard model, en lijkt weer van het model 50/51, met de voorvork met glijbussen.
Hoogst waarschijnlijk is deze foto gemaakt op 1 april 1951, getuige een artikel in Weekblad Motor nr. 12 van 1951. Daarin wordt de "KNMV Reunie en Rondrit" aangekondigd, die op die datum gehouden zou worden in Blijdorp. Dat de foto bij die gelegenheid genomen is lijkt zeer waarschijnlijk, aangezien op de 2 busjes op de foto ook van motorimporteurs zijn. Op de eerste staat de naam "Hart Nibbrig & Greeve", op de tweede staat "DKW 1951 meisterklasse - nu gearriveerd".

Wees schrander, rijdt een Hulsmann en geen ander

Aankondiging van de KNMW Reunie en rondrit 1951, startend bij Blijdorp in Rotterdam

De volgende foto toont een vrachtwagen vol met splinternieuwe Hulsmann motoren, geparkeerd voor de Hulsmann fabriek. Aangezien deze motoren voorzien zijn van grote naven en sierschilden op de uitlaten, is deze foto waarschijnlijk uit 1953 of 1954. Het kenteken van de auto lijkt Belgisch te zijn, waarschijnlijk waren deze motoren dus bestemd voor de Belgische importeur, Ets. VanderHulst te Brussel.

Vrachtauto vol Hulsmann motoren, waarschijnlijk 1953

2 Foto's van de Hulsmann die Henk Westerdijk rond 1970 kort in zijn bezit gehad heeft. De (oude) motor was opgeknapt om hem rijdbaar te houden, waarbij de originaliteit geen rol speelde. Zo waren het chroomwerk en het frame zwart overgeschilderd, en was het achterlicht van een Z├╝ndapp bromfiets. De motor is waarschijnlijk uit 1952.

Hulsmann 125cc Henk Westerdijk

Hulsmann 125cc Henk Westerdijk

 

 

Terug

Naar boven