Home Hulsmann Imme Omega Overige Klassiek Modern  
  Postzegels Links Vraag & aanbod Nieuw op deze site Contact    
 

Mijn Hulsmann manie
Merkhistorie
Overzicht van alle Hulsmann modellen
Hulsmann advertenties
Hulsmann folders
Oude Hulsmann foto's
Geschreven over Hulsmann
Gepatenteerde Hulsmann kogellager voorvork

Simon Schram wint op Hulsmann

Toen ik een paar jaar geleden meedeed aan een oldtimerrit, natuurlijk op mijn groene Hulsmann, was Simon Schram daar ook. Omdat hij erg geïnteresseerd was in mijn Hulsmann begonnen we een praatje. Hij vertelde me toen dat hij zijn motorcross carriere begonnen was op een voor-oorlogse Hulsmann. Helaas bleek het frame te slap voor zulk ruig gebruik, en daarom had hij al na een paar wedstrijden een andere motorfiets genomen.

Groot was mijn verrassing daarom toen ik in Weekblad Motor nr. 25 1951 een verslag vond van de crosswedstrijden op Walcheren. De 125cc Juniorenklasse werd daar gewonnen door Simon Schram, die reed op een.... Hulsmann! Toch ooit een sportief succes dus voor Hulsmann, al had de fabriek er waarschijnlijk niets mee te maken.

Simon Schram wint op Hulsmann - 1951

Simon Schram wint op Hulsmann

De foto is niet al te groot en nogal korrelig afgedrukt. Een beetje spelen met een foto-bewerkingsprogramma heeft hem toch wat duidelijker gemaakt:

Simon Schram wint op Hulsmann

Later kreeg ik een (ook wat vage) scan van de originele foto. Met wat verscherpen levert die een stuk duidelijker beeld van de motor:

Simon Schram wint op Hulsmann

Eigenlijk is de motor nauwelijks als Hulsmann te herkennen. Het is een 1939/1940 model (terwijl de foto uit 1951 stamt!), duidelijk te herkennen aan het Villiers 9D (of 3A) blokje. Er is wel het een en ander aan veranderd, zoals de hoge uitlaten, het "broodje" op het achterspatbord om op te zitten, en de telescoop voorvork van onbekend merk.
Opvallend is dat het frame onder het motorblok nogal hoekig lijkt, terwijl het Hulsmann frame daar met een sierlijke ronde boog om het blok heen loopt. Mogelijk is hier dus al niet meer het originele frame in gebruik! Ook het gereedschapstrommeltje lijkt er alleen nog voor de vorm op te zitten.
Grappig detail is ook de transfer op de tank: op de zichtbare rechterzijde zit het transfer dat op de linkerkant hoort (met de H in de grote cirkel). Tegenwoordig zijn de rechter transfers bijna niet te vinden, maar de linker wel. Mogelijk was dat toen dus ook al zo.

 

Terug

Naar boven