| 
Mijn ImmeHerbouw van mijn Imme (Engels, met veel foto's, dus downloaden kan even duren)
 Imme Freundeskreis treffen 2016 in Immenstadt (Engels)
 Imme fabrieks foto's
 Imme fabrieks tekeningen
 
 Oude (fabrieks) foto's Imme  Ik ben in het bezit van een aantal foto's die door de Riedel fabriek onder motorbladen verspreid zijn, om hun artikelen over de Imme mee te kunnen illustreren. Op de achterkant staat een stempel dat aangeeft dat het originele fabrieksfoto's zijn, vrijgegeven voor publicatie. Op de foto's die ik heb staat een 2e stempel van  "N.V. Techn. Bureau Mij. Helvetia" in Rijswijk. Dit blijkt een dochteronderneming te zijn van de bekende Nederlandse auto- en motorimporteur Beers. Waarschijnlijk was Beers geïnteresseerd om de Imme in Nederland te verkopen, maar zover ik weet is dat nooit gebeurd.Op sommige foto's staan handgeschreven opmerkingen van de bladenmakers, zoals het voorbeeld hieronder. De foto's zijn te zien in vele bladen uit de tijd van de Imme.
 Het bedrijf verspreidde niet alleen foto's, maar ook technische tekeningen gemaakt door Thusius, om technische details van de Imme te verduidelijken. Ik heb er daar ook een aantal van,  klik hier om ze te zien.
 
De eerst foto toont de Imme zelf. Helaas heb ik niet zo'n foto van de linkerzijde, samen zouden deze fantastisch zijn als referentie om de details van de Imme in originele staat te zien. 
Een van de foto's toont een trotse Norbert Riedel met zijn motorblok in de handen. Deze foto laat duidelijk zien hoe compact de motor is. Dit is het originele ontwerp met de enkelzijdige krukaslagering, wat te zien is aan het stalen dekseltje rechts naast het ketting tandwiel. 
De volgende foto laat Riedel zien met 2 voorvorken in zijn handen: 
Blijkbaar wilde men laten zien dat een motorfiets ontwerpen veel denkwerk vereist, gezien de volgende foto die Riedel aan het werkt toont: 
Eva Riedel poserend op een Imme R100: 
Enkele foto's die de voorraad Immes in de fabriek laten zien: 

De volgende foto's laten het opladen van de Imme motorfietsen op een vrachtwagen zien. Blijkbaar werden de Immes verzonden zonder beschermende verpakking: 
De volgende foto is een leuke. Hij toont een zwerm Immes die het bedrijfsterrein verlaten. Het is niet duidelijk of de rijders fabrieksarbeiders zijn die naar huis gaan, of dat het gaat om een testrit van nieuw gebouwde Imme motoren. 
Om te demonstreren hoe stevig de Imme motorfietsen waren, waren er fabrieksrijders die aan allerlei races meededen met de R100. Ze werden ook stevig gebruikt in het terrein, zoals deze foto laat zien: 
De laatste 2 fabrieksfoto's laten delen van de Till scooter zien. Hoewel het principe van de achterframe-constructie lijkt op die van de R100, zijn er toch vele verschillen. De swingarm lijkt veel korter, en het scharnierpunt is onder de motorbevestiging. De motor zelf is wel duidelijk hetzelfde als die van de R100. 

Ik heb ook een aantal foto's die geen officiële fabrieksfoto's zijn, maar wel uit de vroege 50-er jaren stammen. Op de eerste staat op de achterkant een stempel van de "Motor Foto-Dienst", en het nummer 39-31-12. Waarschijnlijk is deze foto dus gemaakt voor gebruik in het Weekblad Motor.
 
Kijkend naar de standaard waar deze motor in staat, is de foto waarschijnlijk op een tentoonstelling gemaakt. Vreemd is dat de motor geen bestuurders voetsteunen heeft.Het moet een vroege Imme zijn, want hij heeft niet de driehoekige accu, maar het gereedschapskastje tussen de framebuis en het achterspatbord. Volgens het overzicht op de 
website van de Imme Freundeskreis, moet deze Imme dan een framenummer hebben onder de 3475.
 Er is geen aluminium Riedel logo op de ontstekingsdeksel, en dit logo werd geïntroduceerd op framenummer 2963 (tegelijk met de gemodificeerde krukas met dubbele lagering). Dus waarschijnlijk is deze Imme een van de eerste 2962 die er gebouwd zijn.
 De volgende serie van 8 foto's toont een late Imme R100 van het Luxus type. Deze versie is te herkennen aan de verchroomde velgen, naafdeksels en toeter. 







De laatste foto toont een motorfiets met een conventioneel frame en voorvork, met de naam "Riedel" op de tank en voorzien van een Imme R100 motorblok. Achter op de foto staat met de hand geschreven "Brussel 1951 Imme".
 
In het boek "A-Z van Belgische Motoren" door E. Duchateau, G. Huylebroeck, N. Jonckheere, P. Lembrechts en R. v. Eycken staat dezelfde foto, met wat aanvullende informatie.Deze motorfiets werd getoond op de Belgische "Salon", de auto- en motortentoonstelling in Brussel, in 1952 onder de naam Alcyon-Riedel. Het bedrijf achter deze motor was het Belgische "Etablissements Blomme & Lecomte SPRL" in Doornik, en dit had niets te maken met het Franse merk Alcyon.
 
 In het nederlandse weekblad "Motor", nr. 5 van 5 februari 1952, wordt dezelfde motorfiets genoemd maar niet op positieve wijze:"Een speciaal geval was de Riedel met de bekende ei-vormige 100cc Imme motor, maar ditmaal in een normaal frame waarin, eerlijk gezegd, deze motor niet volledig tot zijn recht lijkt te komen. We weten niet of dit min of meer een uitverkoop van een restpartij is, want voor zover wij weten is de productie bij Imme nog niet hervat na de financiële ineenstorting. Volgens onze informatie is de fabriek maar deels in gebruik, en dit alleen om onderdelen te produceren om de 10.000 Imme rijders niet teleur te stellen."
 Er werd niet bij vermeld welk bedrijf de producent van deze motorfiets was.
   |